Zabezpieczenie lakieru samochodowego przed zimą
Zabezpieczenie lakieru samochodowego przed zimą

Okres zimowy to dla kierowców duże wyzwanie. Nie chodzi jednak wyłącznie o warunki do jazdy. Mróz i wilgoć, ale także częsty kontakt blachy samochodowej z solą drogową sprawiają, że po zimie zwykle widać wiele nowych ognisk rdzy, a lakier pokrywający karoserię jest porysowany i matowy. Aby temu przeciwdziałać, należy dbać o prawidłowe zabezpieczenie lakieru samochodowego. Jakie powłoki stosuje się najczęściej i co powinieneś o nich wiedzieć?

Co daje woskowanie auta?

Jedno z najczęściej stosowanych rozwiązań polega na pokryciu karoserii warstwą wosku. Co daje woskowanie auta? Przede wszystkim tworzy ochronną warstwę, która zabezpiecza blachę przed działaniem szkodliwych czynników zewnętrznych.

Wosk osłania karoserię przed żrącym działaniem ptasich odchodów, gnijących resztek roślinnych oraz soli drogowej. Specjaliści od car detailingu mawiają też, że wosk „zamyka rysy”. Chodzi o wypełnienie mikrouszkodzeń lakieru ochronną mieszanką, która zapobiega przed dostaniem się wilgoci do metalu i rozwojem nowych plam rdzy. Dodatkowo warstwa wosku tworzy także barierę ochronną, która w pewnym stopniu chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi.

Warstwa wosku dodatkowo sprawia, że przez całą zimę samochód wygląda pięknie – kolory są głębokie, a na powierzchni blachy osadza się mniej kurzu, smogu i pyłu z klocków hamulcowych.

Rodzaje wosku do auta

W sklepach z kosmetykami do samochodu znajdziesz kilka rodzajów wosku do auta, które różnią się między sobą pochodzeniem oraz konsystencją. Każdy z nich oferuje nieco inny poziom zabezpieczenia lakieru samochodowego.

Jeśli chodzi o typ kosmetyku, można wyróżnić woski:

  • naturalne – najczęściej produkuje się je na bazie wosku pszczelego lub carnauby (pozyskiwany z liści palmy kopernicji woskodajnej). Przez wielu kierowców uważane za dające najlepsze efekty, jeżeli chodzi o głębię koloru, śliskość lakieru, a także łatwość i przyjemność aplikacji.
  • syntetyczne – produkowane w wyniku destylacji ropy naftowej. Zazwyczaj są uzupełniane o specjalne polimery, które zapewniają dodatkowe działanie ochronne. Poszczególne modele mogą różnić się między sobą stopniem wypełniania rys, odpychaniem cząsteczek wody czy trwałością powłoki.
  • hybrydowe – łączą w sobie zalety wosków naturalnych i syntetycznych.

Wosk samochodowy może mieć postać twardej pasty lub mleczka. Zasadnicza różnica sprowadza się do trwałości powłoki. Woski twarde ścierają się dużo wolniej i nadają samochodom ładniejszy wygląd, ale z kolei nieumiejętnie nałożona warstwa będzie wyglądała nieestetycznie. Woski miękkie zaś znikają z auta szybciej, ale są łatwiejsze w aplikacji.

Jak woskować auto?

Woskowanie auta nie jest procesem przesadnie skomplikowanym, ale wymaga cierpliwości i dokładności. Oprócz samego wosku powinieneś przygotować aplikatory polerskie (tzw. pady lub gąbki) oraz ściereczki z mikrofibry. Unikaj stosowania zwykłych, bawełnianych szmatek! Ich użycie może powodować powstanie jeszcze większej ilości mikrorys na wierzchniej warstwie lakieru.

Zacznij od umycia samochodu specjalnym szamponem, który pomoże usunąć pozostałości poprzedniej warstwy zabezpieczającej. W miarę możliwości używaj wody zdemineralizowanej. Nie zawiera ona pierwiastków, które mogłyby się osadzić w postaci kamienia albo nalotu i osłabić działanie wosku. Zwracaj uwagę na wszystkie zakamarki, przetłoczenia i wgłębienia blachy.

Niektórzy kierowcy przed spłukaniem szamponu używają jeszcze preparatów typu prewax cleaner. Zawarte w nich związki czynne utleniają resztki starych past polerskich, a mikrocząsteczki ścierne pomagają pozbyć się uporczywych zabrudzeń.

Kolejnym krokiem jest wysuszenie samochodu. Możesz zrobić to za pomocą wspomnianych ściereczek z mikrowłókna.

Wosk nakładaj przy użyciu aplikatora (jeżeli używasz preparatu wysokiej jakości, możesz też zrobić to gołymi rękami!). Pamiętaj, że warstwa musi być możliwie równa. Przed przystąpieniem do polerowania wosku powinieneś odczekać kilka minut. Najlepiej sprawdzić to za pomocą palca. Jeżeli opuszek nie zostawia odcisku w świeżo nałożonej warstwie, oznacza to, że możesz zacząć wygładzać wosk (zazwyczaj wstępne zasychanie preparatu trwa około 5 minut).

Profesjonaliści od car detailingu woskują samochód partiami. W ten sposób można dokładnie wymierzyć czas między nałożeniem wosku, a jego polerowaniem (czekanie zbyt długo sprawia, że warstwa zastyga i dużo trudniej ją modelować).

Naszą ofertę wosków znajdziesz tutaj: Woski

 zabezpieczenie auta zimą

Jak często woskować auto zimą?

To, jak często woskować auto zimą, zależy od jakości wykorzystanego preparatu. W praktyce w okresie zimowym wykonuje się to dwu- lub trzykrotnie w zależności od pogody (na początku i końcu sezonu zimowego, ewentualnie w połowie). Opakowanie wosku wystarcza zwykle na kilkanaście aplikacji na całe nadwozie (w zależności od marki lakieru i modelu auta).

Warto pamiętać, że woski dostępne na myjniach ręcznych zazwyczaj nie są zbyt wytrzymałe. Jeżeli chcesz trwale zabezpieczyć samochód, lepszym pomysłem będzie kupno wosku markowej firmy i nałożenie go samodzielnie lub wizyta w salonie car detailingowym.

Jeżeli chcesz woskować auto samodzielnie, zaczekaj, aż pogoda będzie odpowiednia. Nigdy nie nakładaj kosmetyku:

  • na rozgrzany lakier,
  • kiedy na zewnątrz pada,
  • przed oczyszczeniem blachy.

W ten sposób drastycznie zmniejszasz skuteczność gwarantowanej ochrony. W praktyce wosk najlepiej nakładać w suchym i chłodnym garażu.

Ceramiczne zabezpieczenie lakieru samochodowego

Lepszym od wosku rozwiązaniem jest powłoka ceramiczna nakładana na karoserię. Jest ona zdecydowanie bardziej wytrzymała niż wosk i skuteczniej zabezpiecza blachę, choć oczywiście jej cena jest wyższa.

Bazowymi składnikami powłoki ceramicznej są:

  • tlenek tytanu,
  • tlenek krzemu.

Prawidłowe nałożenie warstwy ceramicznej sprawia, że dosłownie łączy się ona z lakierem i jej mechaniczne usunięcie jest praktycznie niemożliwe. To dlatego producenci na opakowaniach piszą, że wytrzymałość kosmetyku wynosi nawet kilka lat.

Ceramiczne powłoki wysokiej jakości wyróżniają się bardzo wysoką twardością (nawet 9H), dlatego skutecznie chronią karoserię przed:

  • działaniem soli drogowej,
  • promieniowania UV,
  • działaniem ptasich odchodów,
  • powstawaniem mikro zarysowań.

Podobnie jak wosk, powłoki ceramiczne zapewniają wysoką hydrofobowość oraz sprawiają, że lakier zyskuje piękny, głęboki odcień. W sprzedaży znajdziesz nie tylko ceramikę na karoserię, ale także na felgi, które zimą są szczególnie narażone na uszkodzenia.

Naszą ofertę powłok ceramicznych znajdziesz tutaj: Powłoki ceramiczne

Jak dbać o ceramiczne zabezpieczenie auta zimą?

Zabezpieczenie lakieru samochodowego warstwą ceramiki wprawdzie zwiększa odporność karoserii, ale nie sprawia, że sama powłoka jest niezniszczalna. Jak o nią dbać?

Przede wszystkim unikaj myjni szczotkowych, które mogą szorować o powierzchnię lakieru ziarenkami piasku. Nigdy nie używaj też innych ściereczek niż z mikrowłókna i często je wymieniaj. Co więcej, podziel w garażu szmatki na te, które przeznaczasz do czyszczenia felg, szkła i karoserii i staraj się ich nie mieszać.

W ten sposób nie tylko zapobiegasz dostaniu się piasku na karoserię, ale nie mieszasz detergentów samochodowych (pamiętaj, że do felg i lakieru używa się zupełnie innych środków!).

Jeżeli zobaczysz na karoserii szczególnie niebezpieczne zabrudzenia (zimą będą to głównie odchody ptaków i zamarznięte bryły śniegu z solą drogową, usuń je jak najszybciej, ponieważ będą osłabiały strukturę ochronnej powłoki.

Jaka powłoka ochronna jest najlepsza?

Powłoki ceramiczne są sprawdzonym i popularnym rozwiązaniem polecanym przez profesjonalistów z branży detailingowej. Ich trwałość to 2 do 7 lat. Oprócz powłoki ceramicznej na rynku spotkasz także zabezpieczenia kwarcowe oraz hybrydowe.

Powłoka kwarcowa działa dłużej niż zwykły wosk (nawet do roku) i gwarantuje dobre właściwości ochronne. Niestety źle znosi kontakt ze środkami chemicznymi. W dodatku jak na kosmetyk, który powinien być nakładany od nowa raz do roku, jest dosyć droga (około 1300-1500 zł za aplikację).

Powłoki hybrydowe łączą w sobie cechy warstwy kwarcowej i ceramicznej. Skutecznie chronią przed uszkodzeniami mechanicznymi i działaniem niekorzystnych czynników atmosferycznych. Poprawiają też wygląd karoserii, wypełniają ubytki w lakierze i sprawiają, że osiada na nim mniej zabrudzeń. Wadą powłok hybrydowych jest mniejsza trwałość niż w przypadku warstwy ceramicznej i cena wyższa od powłok kwarcowych.

Co ciekawe, niekiedy możesz spotkać się także z powłokami kevlarowymi. Nie poprawiają one wyglądu auta w takim stopniu jak pozostałe rodzaj warstw ochronnych, ale zapewniają wysoki poziom ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi.

Ostatecznie zabezpieczenie lakieru samochodowego zimą przy użyciu powłoki kwarcowej daje najlepszy rezultat, jeżeli chodzi o stosunek ceny do efektu.

Ile kosztuje ceramika na auto i czy to zawsze dobry pomysł?

To, ile kosztuje ceramika na auto, w znacznej mierze zależy od trwałości powłoki. Za te jednoroczne zapłacisz około 700-800 zł netto. Pięcioletnie zabezpieczenie może być nawet czterokrotnie droższe. W sprzedaży znajdziesz też powłoki dziesięcioletnie, choć w praktyce przetestowanie aż tak długiego okresu wytrzymałości jest niezwykle trudne ze względu na ilość potencjalnych czynników szkodliwych, z którymi możesz się zetknąć.

Warto pamiętać, że nałożenie warstwy ochronnej to dopiero pierwszy krok. Co jakiś czas powinieneś odwiedzić studio car detailingowe, aby specjaliści zbadali, czy z powłoką nie dzieje się nic złego.

Osiadanie na powłoce dużej ilości zabrudzeń lub powstawanie mikrouszkodzeń powoduje, że maleją jej właściwości ochronne i hydrofobowe. Powłokę możesz odświeżać na własną rękę, stosując odpowiednie środki do konserwacji warstwy ceramicznej.

Co więcej, o ile wosk możesz nałożyć samodzielnie, w przypadku powłok ceramicznych warto skorzystać z pomocy specjalistów. Dysponują oni nie tylko odpowiednimi środkami detailingowymi, ale przede wszystkim wiedzą i praktyką. Nałożenie ceramiki w profesjonalnym studiu trwa nawet dwa dni. Przy czym aplikacja to w gruncie rzeczy chwila w porównaniu do czasochłonnego procesu przygotowania pojazdu do tego zabiegu. Jeżeli chcesz zrobić to sam, proces wygląda podobnie jak w przypadku woskowania i składa się z:

  • umycia auta szamponem (bez wosku!),
  • osuszenie karoserii,
  • odtłuszczenie blachy i usunięcie uporczywych zabrudzeń,
  • nałożenie powłoki ceramicznej (najlepiej robić to krzyżowo, aby równiej rozłożyć specyfik),
    Ważne: koniecznie pracuj na małych fragmentach np. 50x50cm bo kolejne kroki czyli rozcieranie i polerowanie powinny następować po sobie błyskawicznie.
  • roztarcie nałożonego materiału – celem jest oczywiście zebranie nadmiaru materiału by polerowanie przebiegło bez problemów. Jeśli samodzielnie planujesz nakładać powłokę ceramiczną, do rozcierania będziesz potrzebować minimum kilka ściereczek z mikrofibry, zaopatrz się dla bezpieczeństwa w 10 sztuk. Wtedy masz pewność, że z powodu nadmiaru zebranego materiału, nie będzie się on rozmazywać.
  • polerowanie lakieru – finalna operacja, dzięki której na samochodzie nie będzie smug ani przyciemnień. Ponieważ w poprzednim kroku zebrałeś nadmiar materiału i na samochodzie pozostała cienka warstwa - spiesz się, czas naprawdę Cię goni:-).

Wbrew pozorom nawet najdroższe rozwiązanie, które mają chronić Twoje auto, nie są bezobsługowe. Nadal musisz odwiedzać myjnię, usuwać z powierzchni karoserii trudne zabrudzenia i co jakiś czas sprawdzać stan zabezpieczenia. Inaczej wraz z nadejściem wiosny czekają Cię spore wydatki związane z naprawą karoserii samochodu.

Nie ulega wątpliwości, że warto zadbać o zabezpieczenie lakieru samochodowego. Dzięki temu auto zachowa piękny wygląd, a jego karoseria po zimowych mrozach będzie w znacznie lepszym stanie, niż mogłaby być, gdybyś nie stosował ochrony. Dla Ciebie oznacza to spokój, mniejsze wydatki i świadomość, że robisz wszystko co można, aby Twoje auto wyglądało wyjątkowo.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium