Jak dobrze umyć auto, czyli mycie samochodu bez tajemnic

Jak dobrze umyć auto, czyli mycie samochodu bez tajemnic

Z pewnością widziałeś, że wielu kierowców bardzo dba o swoje auta. W końcu nie bez powodu mawia się, że „samochód to wizytówka kierowcy”. Dobrze utrzymane auto to w końcu nie tylko kwestia estetyki, ale też bezpieczeństwa i wydłużenia żywotności lakieru.

Myjąc samochód regularnie, zachowujesz piękny wygląd lakieru i sprawiasz, że jest on bardziej odporny na działanie czynników zewnętrznych. Przeczytaj, jak możesz sprawić, aby Twoje „cztery koła”wyglądały naprawdę wyjątkowo.

Jak dobrze umyć samochód?

Kompleksowe mycie samochodu powinno składać się z kilku etapów, które tworzą ściśle określoną kolejność. Co dokładnie powinieneś zrobić?

Nałożenie piany aktywnej

Pierwszy etap polega na nałożeniu piany aktywnej na samochód. Pamiętaj, aby substancję nakładać od dołu tak, aby piana jak najdłużej reagowała na progach, gdzie gromadzi się najwięcej zanieczyszczeń. Jej zadaniem jest odkleić kurz i błoto od karoserii. Najlepiej po nałożeniu piany odczekać kilka minut, aby mogła ona spokojnie zadziałać.

Pianę zawsze nakładaj na suchy i schłodzony samochód. W ten sposób działa ona bardziej efektywnie. Jeżeli masz możliwość wyboru, unikaj mycia samochodu w gorące dni. Upał sprawia, że detergenty szybciej zasychają na karoserii.

Spłukiwanie piany wraz z zanieczyszczeniami

Kolejnym krokiem jest usunięcie aktywnej piany za pomocą wody działającej pod ciśnieniem. W ten sposób pozbędziesz się większej ilości zanieczyszczeń niż gdybyś nie zastosował tego środka. Zwróć szczególną uwagę na przetłoczenia, grille i znaczki marek. W ich przypadku konieczne może okazać się czyszczenie ręczne. Jeżeli piana nie usunęła wszystkich zabrudzeń, możesz spryskać te elementy preparatem typu APC, ale koniecznie spłucz jego resztki wodą.

Pianę najlepiej usuwa ciepła woda, która rozpuści środki czyszczące.

Mycie samochodu „na dwa wiadra”

jak myć auto na dwa wiadra

Po usunięciu piany pora na dokładne mycie samochodu. Technika „na dwa wiadra” polega na wykorzystaniu dwóch pojemników (lub jednego ze ścianką działową). Do jednego z nich wlej czystą, letnią wodę. W drugim powinien znaleźć się szampon rozpuszczony w odpowiednich proporcjach z wodą (szczegóły przygotowania zawsze znajdziesz na opakowaniu.

Do mycia używaj najlepiej specjalnej rękawicy (najczęściej będzie wykonana z miękkiej mikrofibry lub owczej wełny), którą po każdym użyciu powinieneś opłukać we wiadrze z czystą wodą. Samochód zawsze myj od góry, zataczając koliste ruchy i stopniowo kieruj się ku dołowi. Nie omijaj żadnych elementów karoserii, a zwłaszcza wnęk i progów.

Stosowanie szamponu pozwoli Ci usunąć szczególnie uporczywe zabrudzenia np. pozostałości ptasich odchodów oraz nada poślizg rękawicy by nie powstawały zarysowania.

Pozostałości szamponu usuń przy pomocy letniej wody pod ciśnieniem. Najlepiej lej ją od góry po to, aby usunąć ewentualne pozostałości chemikaliów.

Osuszanie samochodu

Ostatni etap polega na osuszeniu karoserii ręcznikiem z mikrofibry. Sprawdzi się on lepiej niż tradycyjna bawełna, ponieważ doskonale chłonie wodę i szybciej wysycha. Dobrym nawykiem jest używanie do felg osobnego ręcznika.

Jakich produktów użyć do mycia auta?

Na rynku znajdziesz wiele zróżnicowanych szamponów, aktywnych pian oraz innych preparatów, służących do czyszczenia karoserii oraz pozostałych elementów samochodu. Na które z nich powinieneś zwrócić szczególną uwagę?

  • Szampony bez wosku – ich zadaniem jest usunięcie trudnych zabrudzeń. Świetnie spisują się na ręcznej myjni samochodowej, jako wstępny etap do nakładania kolejnych preparatów.
  • Szampony z neutralnym pH – ten rodzaj produktów warto stosować, kiedy chcesz ochronić inne, nałożone na karoserię preparaty (np. wosk lub sealant). Są także bezpieczne dla osób cierpiących na alergie skórne. Naszą ofertę znajdziesz tutaj: Szampon samochodowy
  • Szampony o kwaśnym pH – ich zadaniem jest usunięcie trudnych zabrudzeń atmosferycznych. Używamy ich przede wszystkim do samochodów z powłoką ceramiczną lub kwarcową, gdyż odtykane są pory zewnętrznych powłok oraz przywracamy hydrofobowość,
  • Piany aktywne – podobnie jak szampony, mogą występować w wersji kwaśnej zasadowej oraz o neutralnym pH.
  • Powłoki hydrofobowe – nałożenie jej na karoserię przyspiesza czas wysychania samochodu.
  • Preparaty do usuwania pozostałości owadów – możesz je wykorzystać przed nałożeniem piany aktywnej by ich nie rozrzedzać. W ten sposób skutecznie pozbędziesz się organicznych resztek, które mogłyby uszkodzić karoserię.

Jak dbać o auto zimą?

Swoje auto możesz przygotować na nadejście zimy jeszcze zanim pojawią się pierwsze mrozy. Z wyprzedzeniem zadbaj, aby samochód był czysty i nawoskowany. Taki „płaszcz ochronny” osłoni go przed działaniem chemii drogowej i błotem.

Uważaj, aby nie myć auta na zewnątrz, kiedy temperatura spada poniżej 0°C, a przed myciem zabezpiecz zamki przed dostaniem się wilgoci. To ważne, ponieważ w skrajnych przypadkach mogą pojawić się problemy z działaniem zamka centralnego.

Myjąc auto zimą, zwróć szczególną uwagę na etap działania aktywnej piany i usuń ją woda pod wysokim ciśnieniem. W ten sposób pozbędziesz się piasku i soli, którą drogowcy wysypują drogi.

W okresie niskich temperatur warto pomyśleć o zabezpieczeniu uszczelek specjalnym silikonem. Zadbaj też o zakonserwowanie zamków przy użyciu sprayu silikonowego lub starego, dobrego WD-40. Po wstrzyknięciu preparatu rozruszaj zamek przy użyciu kluczyka, aby dokładnie rozprowadzić smarowanie.

Zadania „dla chętnych”, czyli jak myć auto pro

Mycie felg

Jeżeli chcesz, aby Twoje auto wyglądało naprawdę wyjątkowo, możesz rozważyć kilka dodatkowych zabiegów.

Zanim zabierzesz się za mycie auta wodą, powinieneś usunąć zaschnięty kurz i brud z felg. Niestety to właśnie tutaj zbiera się go najwięcej. Wielu kierowców całkowicie ignoruje ten etap, skupiając się jedynie na karoserii. To duży błąd, ponieważ zaniedbane felgi (zwłaszcza aluminiowe!) nie tylko źle wyglądają, ale z biegiem czasu ulegają uszkodzeniu.

W celu wyczyszczenia felg przygotuj szczotki i pędzelki. Upewnij, się, że będą służyły wyłącznie do tej czynności, ponieważ używane do karoserii mogą zniszczyć lakier poprzez wprasowanie drobin piasku w karoserię.

Najpierw nanieś środek myjący, odczekaj zgodnie z instrukcją dołączoną do produktu, a następnie spłucz zabrudzenia ciepłą wodą. Możesz użyć pędzelka lub szczotki by wzruszyć zanieczyszczenia. Jeżeli czyszczenie nie przyniosło idealnych efektów, możesz ten zabieg powtórzyć.

Uwaga! Podczas czyszczenia felg, rotuj koła, aby dostrzec wszystkie zanieczyszczenia i zawsze pracuj na zimnych felgach. W ten sposób unikniesz niechcianej reakcji chemicznej z chemikaliami.

Glinkowanie

Preparaty do glinkowania działają jak peeling dla skóry, usuwając trudne do usunięcia zabrudzenia, np. smołę, sadzę, a nawet pyłu z klocków hamulcowych z powierzchni karoserii. Możesz je wykorzystać jako etap wstępny do polerowania i woskowania. Więcej o tym zabiegu znajdziesz w tym artykule: Glinkowanie lakieru – co musisz wiedzieć

Deironizacja

Z kolei deironizacja przy użyciu iron remover’ów pozwala usunąć pył z klocków hamulcowych, lotną rdzę i osady przemysłowe, które powstają w miastach. W sklepach z akcesoriami do car detailingu znajdziesz zarówno preparaty do karoserii, jak i felg.

Usuwanie asfaltu i smoły

Najtrudniejsze do usunięcia zanieczyszczenia, czyli smoła i asfalt, to prawdziwa zmora kierowców, choć obecnie nie stanowią już takiego wyzwania jak kiedyś. Do rozprawienia się z tymi zanieczyszczeniami służą tar and glue removery. Znajdziesz je tutaj: Usuwanie smoły, żywicy i kleju

Jak nie myć samochodu - najczęstsze błędy

Choć mycie samochodu wydaje się niezwykle prostą czynnością, wielu kierowców (także tych doświadczonych) popełnia błędy, które w efekcie mogą ich drogo kosztować. Czego nie powinieneś robić, kiedy chcesz umyć auto?

Używanie gąbki samochodowej do czyszczenia karoserii

Wprawdzie sama gąbka jest miękka i nie pozostawia rys w strukturze lakieru, ale zupełnie nieświadomie na jej powierzchni możesz przenieść piasek, drobiny metalu i inne zanieczyszczenia, które następnie wetrzesz z dużą siłą w karoserię. Znacznie lepiej sprawdzi się gąbka lub ręcznik z mikrofibry. Jeżeli jednak chcesz używać gąbki samochodowej, pamiętaj, aby regularnie ją płukać.

Używanie źle dobranych detergentów

Równie częstym błędem jest próba umycia samochodu przy pomocy…domowej chemii gospodarczej. Równie złym pomysłem jest wykorzystanie najtańszych kosmetyków samochodowych. W obu przypadkach możesz łatwo doprowadzić do poważnego uszkodzenia lakieru, ponieważ preparaty zawierają detergenty nieprzystosowane do kontaktu z lakierem samochodowym lub zawierają zbyt silne substancje.

Popularnym zachowaniem jest także zamienianie chemii do karoserii z tą do felg. Pamiętaj, że detergenty do czyszczenia felg są znacznie mocniejsze i nie chronią powłoki lakieru.

Nieprawidłowy kierunek nakładania piany

Piana aktywna zawsze powinna być nakładana od najbardziej zabrudzonych powierzchni (z reguły będą to progi lub felgi) do po dach. Działając w odwrotną stronę, sprawisz, że na dole samochodu powstaną nieestetyczne zacieki, które zniweczą Twoje wysiłki.

Brak osuszania samochodu po myciu

Jeżeli po wizycie w myjni od razu jedziesz do domu, duża część Twojej pracy idzie na marne. Do mokrej powierzchni lakieru błyskawicznie przywierają nowe zabrudzenia, a Ty bardzo szybko znowu będziesz musiał czyścić auto.

Wielkim problemem mogą stać się tzw. water spoty, czyli pozostałości po kroplach, z których wytrącają się osady mineralne wgryzające się w lakier. Są one bardzo trudne do usunięcia

Aby tego uniknąć, wytrzeć karoserię ręcznikiem z mikrofibry.

Niestosowanie żadnych zabezpieczeń lakieru

Dla większości kierowców wizyta w myjni kończy się na etapie spłukania aktywnej piany. Takie postępowanie błyskawicznie skróci żywotność lakieru, który nie będzie chroniony przed działaniem czynników zewnętrznych.

Najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie pełnej dekontaminacji lakieru, a następnie nałożenie wosku lub innej powłoki zabezpieczającej. Jeżeli nie masz na to czasu lub ochoty, nałóż przynajmniej wosk na mokro lub powłokę hydrofobowa już na myjni w trakcie mycia

Niestaranne mycie auta

Brak czasu to bolączka większości z nas. Pamiętaj jednak, aby poświęcić swojemu samochodowi odpowiednio dużo uwagi, zasługuje na to. Zbyt szybkie spłukiwanie piany aktywnej, punktowe usuwanie uporczywych zabrudzeń, a nawet pomijanie całych etapów sprawią, że nie usuniesz wszystkich zabrudzeń i doprowadzisz do powstawania mikrouszkodzeń lakieru, w które z biegiem czasu wda się korozja.

Dlaczego warto samodzielnie umyć auto?

Wśród kierowców trwa zażarty spór o to, czy lepiej jest umyć auto samodzielni czy może skorzystać z usług myjni automatycznej. Jakie są wady i zalety każdego z tych rozwiązań?

Myjnia automatyczna

Myjnia automatyczna jest przede wszystkim tania, szybka i wygodna. Wystarczy, że zapłacisz, a reszta dzieje się sama. Niestety wbrew pozorom nie jest to najlepsze rozwiązanie, bo wiele z nich w mniejszym lub większym stopniu rysuje lakier.

Wiele punktów usługowych jest serwisowanych rzadko lub wręcz wcale. W efekcie szczotki są zużyte, ciśnienie wody niskie, a Ty wyjeżdżając z jednej myjni, wiesz już, że za chwilę będziesz szukał następnej. Jeżeli jednak chcesz skorzystać z takiego rozwiązania, wybieraj myjnie nowo otwarte, gdzie wyposażenie nie zostało jeszcze wyeksploatowane.

Kolejnym problemem jest to, że żadna maszyna nie zastąpi człowieka. Powierzchnie czyszczące poruszają się wyłącznie po ustalonych trajektoriach, co sprawia, że niektóre elementy są niedoczyszczane lub wręcz pomijane. Dotyczy to zwłaszcza przetłoczeń, wnęk i przedniego grilla, które i tak będziesz musiał czyścić ręcznie.

Myjnia ręczna

W tym przypadku wszystkie czynności wykonujesz sam lub zlecasz zespołowi specjalistów. Oczywiście usługa jest droższa i trwa dłużej, ale jej kompleksowość zadowoli nawet największego pedanta.

Zaletą myjni ręcznej jest to, że sam wybierasz, które dokładnie programy chcesz uruchomić. Samodzielnie kierując strumieniem wody lub piany możesz starannie doczyścić każdy, nawet najdrobniejszy element karoserii od felg aż po dach.

Korzystanie z myjni ręcznej samoobsługowej wymaga nieco wprawy. Ryzykujesz przy tym zabrudzenie odzieży i musisz dopasować odległość dysz, ponieważ generowane przez nie duże ciśnienie może uszkodzić lakier.

Mycie samochodu potrafi być przyjemnym i odprężającym zajęciem. Warto podejść do niego odpowiedzialnie, ponieważ w ten sposób zapewniasz sobie nie tylko przyjemną jazdę, ale i wysoką jakość lakieru na długie lata.

Loading...